Naprawa Seat Leon Warszawa

SEAT León – pięciodrzwiowy hatchback zbudowany na płycie podłogowej A Volkswagena, którą współdzieli m.in. zVolkswagenem Golfem, Audi A3 oraz Škodą Octavią.

Naprawa Seat Leon Warszawa

I generacja (1999-2005)

SEAT León I
SEAT León I
Producent SEAT
Okres produkcji 1999 – 2005
Poprzednik SEAT Ronda
Następca SEAT León II
Dane techniczne
Segment C
Typy nadwozia 5-drzwiowy hatchback
Silniki Benzynowe:
1.4 16V 75 KM
1.6 16V 100, 102 i 105 KM
1.8 20V 125 KM
1.8 20VT 180, 210, 224 KM
2.8 V6 24V 204 KM
Diesla:
1.9 SDI 68 KM
1.9 TDI 90 i 110 KM
1.9 TDI (PD) 100, 130 i 150 KM
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
4-biegowa automatyczna
Długość 4184 mm
Szerokość 1742 mm
Wysokość 1457 mm
Rozstaw osi 2513 mm
Masa własna od 1236 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l
62 l (4×4)
Liczba miejsc 5
Pojemnośćbagażnika 340/b.d l
Dane dodatkowe
Pokrewne Audi A3
Škoda Octavia
Volkswagen Golf
Seat Toledo II
 Multimedia w Wikimedia Commons

Seat León I

Naprawa Seat Leon Warszawa

León pierwszej generacji był po prostu wersją hatchbackSeata Toledo. Został zbudowany na bazie Golfa IV przy użyciu wielu części m.in. z Audi A3 oraz właśnie Golfa. Był to najlepiej sprzedający się model Seata, kreowany na bardziej sportowy oraz tańszy wariant Golfa – dlatego jego stylistyka była bardziej agresywna, a zawieszenie zostało usztywnione, aby poprawić właściwości jezdne. Droższe wersje wyposażono także w mocne jednostki napędowe. Dostępne były silniki: benzynowy, 75-konny 16 zaworowy 1.4, 105 KM 1.6 8v (szybko zastąpiony jednostką z 16 zaworami) oraz dwa warianty 20-zaworowego, turbodoładowanego silnika 1.8 Volkswagena. W niektórych krajach pojawiła się też wersja z jednostką VR6 2.8 o mocy 204 KM. Pierwszy León Cupra(później Cupra R) posiadał silnik 1.8 Turbo osiągający moc 180 KM, pod maską Leóna Cupry R zaś znalazł się 210-konny silnik, później zmieniony przez 225 KM jednostkę. SEAT oferował szeroką gamę silników Diesla TDI, między innymi 150-konną wersję silnika 1.9 TDI Volkswagena, początkowo montowaną w czteronapędowej wersji Cupra 4 TDi, oferowanej jednak tylko przez rok i tylko w niektórych krajach. Później silnik ten znalazł się pod maską serii Evolution, następnie Top Sport, która w końcu została przemianowana na FR (Formula Racing). Słabszediesle oferowały moc 90, 110 oraz 130 KM. Na niektórych rynkach León oferowany był z napędem na cztery koła, wyposażony w samoblokujące się sprzęgło Haldex pochodzące z VW Golfa 4Motion. Wszystkie silniki o mocy ponad 130 KM wyposażone były standardowo w manualną, 6-stopniowąskrzynię biegów. Na rynku brytyjskim samochód sprzedawał się dość dobrze.

Naprawa  Leon Seat Warszawa

Oznaczenia silników benzynowych:

  • AHW – 1.4 16V 75 KM 01/00-05/02
  • APE – 1.4 16V 75 KM 11/99-05/00
  • AXP – 1.4 16V 75 KM 06/00-02/02
  • BCA – 1.4 16V 75 KM 02/02-10/05
  • AEH – 1.6 8V 100 KM 08/99-10/05
  • AKL – 1.6 8V 100 KM 11/99-10/05
  • BFQ – 1.6 8V 102 KM 10/05-06/06
  • AUS – 1,6 16V 105 KM 06/00-04/01
  • AZD – 1,6 16V 105 KM 09/00-04/02
  • BCB – 1,6 16V 105 KM 04/02-06/06
  • AGN – 1.8 20V 125 KM 11/99-12/03
  • APG – 1.8 20V 125 KM 06/00-10/05
  • AJQ – 1.8T 20V 180 KM 03/00-01/01
  • AMK – 1.8T 20V 209 KM 05/02-05/03
  • APP – 1.8T 20V 180 KM 08/99-12/00
  • ARY – 1.8T 20V 180 KM 09/00-04/04
  • AUQ – 1.8T 20V 180 KM 09/00-10/05
  • BAM – 1.8T 20V 225 KM 05/03-06/06
  • AUE – 2.8 24V 204 KM 10/00-07/01
  • BDE – 2.8 24V 204 KM 06/01-04/04

Oznaczenia silników diesla:

Silniki na pompie wtryskowej (VP):

  • AQM – 1.9 8v 68/75 KM 06/99 – 08/02
  • ALH – 1.9 TDI 8v 90 KM 05/00 – 10/05
  • AGR – 1.9 TDI 8v 90 KM 11/99 – 09/02
  • AHF – 1.9 TDI 8v 110 KM 11/99 – 09/02
  • ASV – 1.9 TDI 8v 110 KM 10/99 – 10/05

Silniki na pompowtryskiwaczach (PD):

  • AXR – 1.9 TDI 8v 101 KM 10/05 – 06/06
  • ASZ – 1.9 TDI 8v 130 KM 05/03 – 06/06
  • ARL – 1.9 TDI 8v 150 KM 09/00 – 12/05

Liczby na końcu oznaczają początek i koniec produkcji MM/RR

Naprawa Seat Leon Warszawa

II generacja (od 2005)

SEAT León II
SEAT León II
Producent SEAT
Premiera Geneva Motor Show 2005
Okres produkcji od 2005
Miejsce produkcji Martorell, Hiszpania
Poprzednik SEAT León I
Dane techniczne
Segment C
Typy nadwozia 5-drzwiowy hatchback
Silniki Benzynowe:
1.2 TSI 105 KM
1.4 16V 86 KM
1.4 TSI 125 KM
1.6 102 KM
2.0 FSI 150 KM
1.8 TSI 160 KM
2.0 TFSI 185, 200, 211, 241, 265, 286 i 310 KM
Diesla
1.6 TDI CR 105 KM
1.9 TDI PD 90 KM
1.9 TDI PD 105 KM
2.0 TDI PD 140 KM
2.0 TDI CR 143 KM
2.0 TDI CR 170 KM
Skrzynia biegów manualna 5/6 biegowa lub automat. DSG
Długość 4315 mm
Szerokość 1768 mm
Wysokość 1458 mm
Rozstaw osi 2578 mm
Masa własna 1205-1409 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l
Liczba miejsc 5
Pojemnośćbagażnika 341/ 1166 l
Dane dodatkowe
Pokrewne Audi A3
Škoda Octavia
Volkswagen Golf
Seat Altea

Seat León II FL – tył

Seat León II Cupra

Seat León II przed liftingiem

Naprawa Seat Leon Warszawa

Nowy León, bazujący na płycie podłogowej Golfa V, ma bardziej wyrazistą stylistykę z ukrytymi wycieraczkami i bardziej wkomponowanymi w tylne drzwi klamkami (w podobny sposób jak w nowszych modelachAlfa Romeo). Auto zostało zaprojektowane przezWaltera de’Silvę a linia nawiązuje do stylistyki zapoczątkowanej przez SEATa Alteę.

W związku ze sportowym image auta, gama silników jest uboższa niż ta dostępna dla siostrzanego Golfa. Podstawowym jest wysłużony, 8-zaworowy silnik 1.6 osiągający moc maksymalną 102 KM. Na niekrórych rynkach (np. greckim, polskim), León oferowany jest też z silnikiem 1.4 MPI o mocy 85 KM. Z uwagi na dość słaby i przestarzały podstawowy silnik benzynowy, dużym powodzeniem wśród nabywców cieszy się diesel 1.9 TDI o mocy 105 KM. Bardziej usportowione warianty rozpoczynają się od 150-konnego silnika 2.0 FSI oraz popularnego wysokoprężnego 2.0 TDI o mocy 140 KM. Oba wyposażone są w standardową, 6-stopniową manualną skrzynię biegów (opcjonalnie półautomatyczna DSG). 185-konny wariant 2.0 TFSI, dostępny tylko w Leónie, został zaprezentowany już po premierze, jednak został wycofany ze sprzedaży. Wówczas wprowadzono wariant FR. León FR, wyposażony w podwójną końcówkę układu wydechowego, sportowe siedzenia oraz gałkę drążka skrzyni biegów z logo FR, zadebiutował w czerwcu 2006 roku. Wtedy otrzymał 200-konny silnik TFSI pochodzący z Volkswagena Golfa GTi oraz 170-konny motor 2.0 TDI, dostępny także w Golfie i Audi A3. Dla obu wersji dostępna jest manualna skrzynia o 6 przełożeniach bądź DSG. Automatyczna klimatyzacja dla przedniego rzędu foteli jest w standardzie. Najmocniejszą odmianą Leóna jest 2.0 TFSI Cupra. 241-konny motor jest w stanie rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 6.4 sekundy, co czyni go najszybszym i najmocniejszym SEATem w historii. Standardowo Cupra wyposażona jest w 18-calowe, 5-szprychowe felgi, większe hamulce oraz kubełkowe fotele. W 2009 roku León przeszedł facelifting. Zmieniło się przede wszystkim wnętrze samochodu. Oprócz tego zmieniła się nieco linia nadwozia, zderzaki oraz światła. Od 2009 roku produkowana jest również wersja Cupra R. Pod maską znalazł się 265-konny silnik, dzięki któremu auto osiągało “setkę” w 6,1sekundy. Fabrycznie auto zostało wyposażone w szperę XDS.

Naprawa Seat Leon Warszawa

SEAT León w sportach samochodowych

SEAT León startujący w World Touring Car Championship.

Pierwsza generacja SEATa Leóna Cupra R była bazą samochodów ścigających się w Supercopa SEAT León. Wyścigi tej serii odbywały się w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Turcjiod 2003 roku. Pucharowy samochód został stworzony przez SEAT Sport, a jego moc podniesiono do 250 KM. Finał “International Masters” (“Międzynarodowych Mistrzów”), w którym wzięli udział czterej najlepsi kierowcy z każdego z krajów, w których rozgrywano puchar, odbył się w październiku 2005 roku i został rozegrany jako wstęp do Hiszpańskich Mistrzostw GT w Montmeló. Wersja z silnikiem TDI wzięła także udział w ECTS, włoskiej lidze wyścigów wytrzymałościowych dla samochodów turystycznych.

W roku 2005 SEAT zaprezentował Leóna drugiej generacji w World Touring Car Championship (WTCC) jako Toledo Cupra, zastępując tym samym Toledo. W samochodzie dokonano kilku modyfikacji, m.in. zamontowano wyścigowy silnik osiągający ponad 260 KM, sekwencyjną skrzynię biegów Hewland (całkowicie różną od DSG) oraz pakiet aerodynamiczny dla zwiększenia docisku (León to hatchback, co działa na jego niekorzyść w stosunku do sedanów). Minimalna masa samochodu to 1140 kg, razem z kierowcą. SEAT Sport, wraz z Oreca, wystawia sześć samochodów do startów w WTCC. Dwa auta startują w teamie SEAT Sport UK w British Touring Car Championship (BTCC), a kolejne dwa ścigają się w Italia Superturismo Championship w barwach SEAT Sport Italia.

W roku 2006 León Supercopa został zastąpiony przez nową generację. Samochód jest potencjalnie szybszy niż wersja ścigająca się w WTCC – pod maską znajduje się turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 300 KM, wyposażony w skrzynię DSG, lepsze ospojlerowanie (te same tylne i przednie spojlery co w WTCC plus tunel Venturiego pod samochodem zamiast płaskiego podwozia) oraz 18″ felgi zamiast wymaganych przepisami WTCC 17-calowych obręczy.

W roku 2007 w ramach Mistrzostw SEATa Cupry w Wielkiej Brytanii (zawarte w TOCA) odbył się wyścig zarównoNowych Leónów Cupra (300 KM) jak i Leónów Cupra Mk1 (250 KM).

Naprawa Seat Leon Warszawa

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress