Naprawa Golf III Warszawa

Volkswagen Golf III
VW Golf III w wersji 5-drzwiowej
VW Golf III w wersji 5-drzwiowej
Producent Volkswagen
Premiera 1991
Okres produkcji listopad 1991 – sierpień 1997 (hatchback)
1993-1999 (kombi)
1993-2003 (kabriolet, facelifting w 1998)
Miejsce produkcji  Niemcy
Brazylia
Montownie:  Belgia
Poprzednik Volkswagen Golf II
Następca Volkswagen Golf IV
Dane techniczne
Segment C
Typy nadwozia hatchback
kombi (Variant)
kabriolet
Silniki benzynowe: 1,4 l – 2,9 l wysokoprężne: 1,9 l
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna
4-biegowa automatyczna
Rodzaj napędu przedni,Syncro(4×4)
Długość 4020 mm (hatchback)
4340 mm (kombi)
Szerokość 1695 – 1710 mm
Wysokość 1425 mm (hatchback), 1410 mm (GTI)
1430 mm (kombi)
Rozstaw osi 2475 mm
Masa własna 1000 – 1380 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l (hatchback), 60 l (kombi), 65 l (Syncro)
Liczba miejsc 5
Test Euro NCAP
Pojemnośćbagażnika 320 – 1152 l (hatchback)
466 – 1426 l (kombi)
Dane dodatkowe
Pokrewne Volkswagen Vento
Konkurencja Opel Astra F
Ford Escort
Fiat Bravo / Brava
FSO Polonez Caro
Honda Civic
Peugeot 306
Škoda Felicia
Renault 19
 Multimedia w Wikimedia Commons

Volkswagen Golf III 5D – tył

Naprawa  Golf III  Warszawa

Volkswagen Golf III – trzecia generacja niemieckiegosamochodu kompaktowego Volkswagen Golf produkowana (w różnych wersjach) w latach 1991-2003.Produkcja Golfa III zakończyła się oficjalnie w 1997 roku. W okresie 6 lat wyprodukowano 4 805 900 sztuk tego modelu. Na jego zakup zdecydowało się rocznie ponad pół miliona kierowców.

Historia

W listopadzie 1991 rozpoczęto produkcję Golfa III, który zastąpił Golfa II generacji. Samochód przybrał nowocześniejsze kształty, otrzymał także bogatszą paletę silników i lepsze wyposażenie. W 1992 roku Golf III został wybrany Samochodem Roku, zaprezentowano również wersje VR6 o pojemności 2,8 l, wyposażoną w sześciocylindrowy, nowoczesny silnik o sportowych ambicjach, dysponujący mocą 174 KM. Dość sporym zainteresowaniem cieszyły się także wersje GTi o pojemności 2.0 l – ośmio- i szesnastozaworowej mających odpowiednio 115 KM i 150 KM. Wprowadzono możliwość zamówienia opcjonalne poduszki powietrznej dla kierowcy i pasażera. W 1993 roku zaprezentowano nową wersję – kabriolet, wprowadzono także model syncro z napędem na cztery koła oraz wersję VR6 o mocy 190 KM, przy pojemności 2,9 l, a także pierwszego w historii Golfa w wersji kombi – Variant. Nadwozie to było dłuższe od limuzyny o 32 cm. Wersja sedan pojawiła się w Europie tym razem pod nazwą Volkswagen Vento, jednak w USA Vento sprzedawane było nadal pod nazwą Jetta. Dużym wydarzeniem było zaprezentowanie czterocylindrowych turbodoładowanychsilników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,9 litra i mocy 90 KM(w późniejszych latach również jednostkę 110 KM)oznaczonych symbolem TDI. W 1994 wyprodukowano 15 milionowego Golfa, natomiast w 1995 roku wprowadzono nową odmianę silnika oznaczonego symbolem SDI, o mocy 64 KM. Był to niezwykle oszczędny silnik wysokoprężny, wolnossący – bez doładowania, podobnie jak wTDI również posiadający elektroniczne sterowanie wtrysku paliwa. Dodano także poduszki powietrzne do wyposażenia seryjnego. W roku 1996 wszystkie modele posiadały seryjnie także ABS, boczne poduszki powietrzne dostępne były jako opcja. W tym roku zaprezentowano również edycję specjalną: 20 Jahre GTi”, jako rocznice 20 letnich urodzin serii GTi. Wyprodukowany zostaje 17 milionowy Golf. We wrześniu 1997 Golf III zostaje zastąpiony modelem nowej generacji, którym byłVolkswagen Golf IV. Niektóre odmiany i wersje, w tym przede wszystkim wersję kombi Golfa III produkowano jeszcze do 1999 roku, a po niewielkim face-liftingu wersja kabriolet była produkowana aż do początku 2003 roku.

Naprawa  Golf III  Warszawa

Opis

Zawieszenie

Zawieszenie przednie zostało zaprojektowane jako niezależne, typu MacPherson. W jego skład wchodzą trójkątne wahaczepoprzeczne, drążek stabilizatora, sprężyny śrubowe i teleskopowe amortyzatory hydrauliczne dwustronnego działania

Zawieszenie tylne jest półniezależne, ma pojedyncze wahacze wleczone, sprężyny śrubowe współosiowe z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania

Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza jest zębatkowa z uzębieniem śrubowym. W zależności od modelu, jako wyposażenie dodatkowe lub seryjnie, układ kierowniczy może być wspomagany hydraulicznie. W wersjach ze wspomaganiem pompa napędzana jest paskiem klinowym od wału korbowegosilnika

Naprawa  Golf III  Warszawa

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom zapewniająpirotechniczne napinacze pasów,opcjonalny system ABS, strefy zgniotu, a także belki wzmacniające w drzwiach. W 1992 pojawiły się opcjonalne poduszki powietrzne, w późniejszym czasie dołączyły także poduszki boczne. W najmocniejszych wersjach montowano także system elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS.

Układ hamulcowy

Hamulce przednie są tarczowe z zaciskiem pływającym i mają tarcze pełne (m.in. samochody z silnikami ABD, AAM oraz ABS w wersjach CL oraz GL) lub tarcze wentylowane (samochody z silnikiem ABS w wersji GT lub samochody z silnikiem 2E).

Hamulce tylne są bębnowe z samoczynną regulacją luzu lub tarczowe.

Układ hydrauliki w samochodach instalowano dwuobwodowy system hamulca hydraulicznego. Obwód hydrauliczny stanowi koło przednie i koło tylne położone względem niego po przekątnej. Obwody hydrauliczne przednich kół są zasilane bezpośrednio przez pompę hamulcową, tylne za pośrednictwem korektora siły hamowania.

Układ ABS. W niektórych wersjach tego modelu zastosowano układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Posiada on podciśnieniowe urządzenie wspomagające, dwuobwodową pompę hamulcową, zespół hudrauliczny, czujniki prędkości czterech kół samochodu oraz elektroniczne urządzenie sterujące.

Silniki

Naprawa  Golf III  Warszawa

Benzynowe:

Model Cylindry/Zawory Pojemność Moc Moment obrotowy Lata Prędkość maksymalna Oznaczenia silników
1.4 4 / 8 1391 cm³ 44 kW (60 KM) 107 Nm / 2800 obr. 09.1991 – 07.1997 157km/h ABD, AEX, APQ
1.4 4 / 8 1391 cm³ 44 kW (60 KM) 116 Nm / 2800 obr. 07.1995 – 12.1997 157km/h ABD, AEX, APQ
1.6 4 / 8 1598 cm³ 55 kW (75 KM) 128 Nm / 2600 obr. 10.1991 – 07.1995 168km/h ABU, AEA, AEE
1.6 4 / 8 1598 cm³ 55 kW (75 KM) 135 Nm / 2800 obr. 07.1995 – 12.1997 168km/h ABU, AEA, AEE
1.6 4 / 8 1595 cm³ 74 kW (101 KM) 140 Nm / 3500 obr. 01.1996 – 09.1997 188km/h AEK, AFT, AKS
1.8 4 / 8 1781 cm³ 55 kW (75 KM) 140 Nm / 2500 obr. 12.1991 – 09.1997 172km/h AAM, ANN
1.8 4 / 8 1781 cm³ 66 kW (90 KM) 145 Nm / 2500 obr. 11.1991 – 07.1997 178km/h ABS,ANP,ADZ,ACC,ADD
2.0 GTI 4 / 8 1984 cm³ 85 kW (115 KM) 166 Nm / 3200 obr. 11.1991 – 12.1997 196km/h 2E, ADY, AGG, AKR, ABA, AWG
2.0 GTI Syncro 4 / 8 1984 cm³ 85 kW (115 KM) 166 Nm / 3200 obr. 07.1995 – 12.1997 196km/h 2E, ADY, AGG, AKR, ABA, AWG
2.0 GTI 16V 4 / 16 1984 cm³ 110 kW (150 KM) 180 Nm / 4800 obr. 08.1992 – 12.1997 215km/h ABF
2.8 VR6 6 / 12 2792 cm³ 128 kW (174 KM) 240 Nm / 4200 obr. 01.1992 – 12.1997 228km/h AAA
2.9 VR6Syncro 6 / 12 2861 cm³ 143 kW (190 KM) 245 Nm / 4200 obr. 10.1994 – 12.1997 235km/h ABV

Wysokoprężne:

Model Cylindry/Zawory Pojemność Moc Moment obrotowy Lata Prędkość maksymalna Oznaczenia silników Typ zasilania
1.9 D 4 / 8 1896 cm³ 47 kW (64 KM) 124 Nm / 2400 obr. 11.1991 – 12.1997 156km/h 1Y VP
1.9 SDI 4 / 8 1896 cm³ 47 kW (64 KM) 150 Nm / 2500 obr. 07.1995 – 12.1997 156km/h AEY VP
1.9 TD/GTD 4 / 8 1896 cm³ 55 kW (75 KM) 150 Nm / 2400 obr. 11.1991 – 12.1997 165km/h AAZ VP
1.9 TDI 4 / 8 1896 cm³ 66 kW (90 KM) 210 Nm / 1900 obr. 05.1993 – 12.1997 178km/h 1Z, AHU, ALE VP
1.9 TDI Syncro 4 / 8 1896 cm³ 66 kW (90 KM) 210 Nm / 1900 obr. 05.1996 – 12.1997 178km/h 1Z, AHU, ALE VP
1.9 TDI 4 / 8 1896 cm³ 81 kW (110 KM) 235 Nm / 1900 obr. 02.1996 – 12.1997 193km/h AFN VP

TDI

  • VP – Pompa wtryskowa

Wersje wyposażeniowe

Volkswagen Golf III Variant

Volkswagen Golf III Cabrio

VW Golf III w Zwickau, Niemcy, rok 2005
  • 20th Anniversary Limited Edition – 1996(UK)
  • A 59 Prototyp – 1994 tylko 3(DE)
  • Aeropack – 1993 (FR)
  • American Football – 1996 (DE)
  • Arezzo – 1996 (DE)
  • Atlanta – ???? (CA)
  • Atlanta Sport – 1997 (NL)
  • Aufsteiger – ???? (DE)
  • Auto Motor Sport Edition – 1996 (DE – tylko 50 egzemplarzy)
  • Avenue – 1995-1996 (DE)
  • Bayern 1 – 1996 (DE)
  • Bon Jovi – 1996-1997 (DE)
  • Boston – 1994 (BE)
  • Celebration Edition – 1995 (USA)
  • City – 1995 (USA)
  • City – 1996-1997 (CA)
  • City Stromer – 1995 (DE)
  • CL – 1991-1997
  • Classic Edition – 1996-1997 (DE)
  • College – ???? (IT)
  • Colour Concept – 1995-1997 (DE)
  • Comfortline – 1996-1997 (DE)
  • Competition – 1997 (DE)
  • Depeche Mode – ???? (??)
  • Dispo – 1995-1997 (DE)
  • Dream – ???? (DE)
  • Driver – 1994-1996 (UK)
  • Driver´s Edition – 1997-1998 (USA)
  • Ecomatic – 1993 (DE)
  • Edition – 1994 (DE)
  • Edition 16V – 1994 (DE)
  • Energie – ???? (DE)
  • Europe – 1992-1996 (DE)
  • Extra – 1995 (DE)
  • Family – 1997 (DE)
  • GL – 1991-1998
  • GL MI – 1995-1998 (BR)
  • GLI – 1995 (JP)
  • GLI Exclusiveline – 1997 (JP)
  • GLX – 1995 (AR)
  • GLX MI – 1995-1998 (AR,BR)
  • GT / Special – 1991-1997
  • GTD / Special – 1991-1997
  • GTI – 1992-1997
  • GTI 20 Jahre – 1996 (DE)
  • GTI 16 V Edition – 1996 (AU)
  • GTI Edition – 1995 (AU)
  • GTI TDI 20 Jahre – 1996 (CH – tylko 400 egzemplarzy)
  • GTI VR6 – 1995-1997 (USA)
  • GTS – ???? (RPA)
  • Harlequin – ???? (USA)
  • Henri Leconte – 1993 (FR)
  • Highline – 1994-1997 (DE)
  • Jacobs Edition – 1996 (DE)
  • Jazz – 1997 (USA)
  • Joker – 1996-1998
  • Jubiläum – 1997
  • Junior – 1997 (ES)
  • K2 – 1997-1998 (USA)
  • Las Vegas – ???? (ME)
  • Match – 1995-1997 (DE, UK, IT)
  • MI – 1999 (ME)
  • Miami – 1995 (ME)
  • Milestone – 1997 (NE – włącznie z cabrio)
  • Milestone Sport – 1997 (NE)
  • Movie – 1996 (DE)
  • New Orleans – 1993-1995 (DE)
  • Otmar Alt – 1997 (tylko 1000 egzemplarzy)
  • Pasadena – 1993 (DE)
  • Pink Floyd – 1994
  • Plus – 1997 (ES)
  • Rabbit – 1994-1997 (AT)
  • Rabbit Cool – 1997 (AT)
  • Rabbit Power TDI – 1997 (AT)
  • Rabbit Safety – 1997 (AT)
  • Rolling Stones – 1995 (DE – włącznie z cabrio)
  • Ryder – 1994 (UK)
  • S – 1993-1994 (FR)
  • S-Plus – 1992-1995 (AT)
  • Savoy – 1993 (DE)
  • SE – 1997 (UK)
  • Snow & Ice – 1996 (DE)
  • Sport Edition – 1994-1995 (USA) i 1997 (cabrio)
  • Spring – 1996 (wersja na rynek Polski)
  • Super G – 1992-1995 (AT)
  • Swiss Line – 1997 (AT)
  • Swiss Topline – 1997 (AT)
  • TDI Edition – 1997 (CH – tylko 1500 egzemplarzy)
  • Trek – 1997 (USA)
  • Trendline – 1996-1997 (DE)
  • US-Version – ???? (USA)
  • VR6 – GT(DE)
  • VR6 Edition – 1995 (DE)
  • Wilder Süden – 1996 (DE)
  • Wolfsburg Edition – 1998-1999 (USA)
  • Yachting Henri Lloyd – 1996 (FR – tylko wersja variant)
  • Young Family – 1995 (DE – tylko wersja variant)

Ciekawostki

Naprawa  Golf III  Warszawa

Golf III A59:

VW Golf A59 z Muzeum VW w Wolfsburgu

W latach 1992-1994 Volkswagen zajmował się projektem rajdowej wersji Golfa III. Do dziś dotrwały dwa egzemplarze, jeden jest w rękach prywatnych, a drugi stanowi eksponat muzeum VW w Wolfsburgu. Trzeci, jak głoszą pogłoski, został rozbity podczas testów. A59 cechowały znacznie lepsze osiągi, nawet w porównaniu do wersji VR6. Został on poszerzony i zmniejszony został prześwit. Dodano duży spoiler na dachu oraz zmieniono zderzaki. Wizualnie A59 znacznie odbiegał od seryjnej wersji. Zastosowano 6-biegową skrzynię i napęd na cztery koła.

Silnik A59 jest najbardziej wysiloną jednostką jaka została zamontowana w trzeciej generacji Golfa. Z 1999 cm³ 16V uzyskano 275KM przy 6000obr. Moment obrotowy to 367Nm przy 3500obr. Wyposażony był w turbosprężarkę oraz wielopunktowy wtrysk paliwa. Projekt zarzucono w 1994 roku, lecz do dziś Golf A59 jest pewnego rodzaju legendą wśród fanów VW[potrzebne źródło].

Dane techniczne:

  • pojemność silnika: 1999cm³
  • ilość zaworów: 16
  • Moc maksymalna: 275KM/202KW przy 6000obr.
  • Moment obrotowy: 367Nm przy 3500obr
  • Prędkość maksymalna: >250km/h
  • Przyspieszenie 0-100: 4,2s
  • Masa własna: 1373kg

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress